"Gör något vuxna människor inte ägnar sig åt..."

Idag hade vi den geniale frilansjournalisten Tomas Polvall på besök på Strömbäck. En fantastiskt inspirerande föreläsare som verkar vara vansinnigt inspirerad trots många år i branschen. Grymt bra dag och alla, eller åtminstone de allra flesta, klasskamraterna håller med mig vet jag.
Vi gjorde bl a tre skrivövningar och en av dem gick ut på att man snabbt som attan fick välja en plats på jorden (Gissa vilken plats jag valde...? Rätt!) Sedan skulle vi välja ett djur, jag valde älg. Övningen gick ut på att vi på sju minuter skulle beskriva vad djuret gjorde, tyckte och upplevde på den platsen den befann sig på. Vi fick direktiv att koppla bort hjärnan totalt och skriva utav  bara helvete, utan någon som helst korrekturläsning.

Så här blev min:

Falkträsket-älg

Jag är en älg i trakterna av den vackraste platsen på jorden; Falkträsket. En sjö i Skellefteå vars omringande natur kan liknas vid ett orört naturreservat.
Jag strosar omkring i skogen och bara njuter av det underbara vädret och den vackra naturen. Jag stannar till när jag hör och ser några fullvuxna män göra något, och bete sig på ett sätt, vuxna människor inte ägnar sig åt. De spelar en form av fotboll och ibland skjuter de bollen i baken på varandra. De ser ut att ha fantastiskt kul tillsammans...och det hörs också.

När de spelat färdigt springer allihopa ut på den långa bryggan vid vattnet och hoppar i sjön. Alla utom en som uppenbarligen är rädd för fiskar. Han heter HEDMAN. Men även HEDMAN hoppar i efter en stund.
Sällskapet går sedan in i en stugadär den uppsluppna stämningen håller i sig. Jag kikar in genom ett fönster och ser männen och en kvinna prata högljutt. Kvinnan pratar mest och snabbast. Någon går in i en prydnadsgrej som hänger i taket och de andra skriker åt honom.
De ser på en TV och håller i något i händerna. Ibland jublar de samstämmigt, ibland säger de åt kvinnan att hålla sin kant. På TV:n händer ungefär det som hände utomhus strax innan de gick in i stugan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0